موسسه عصر دانش و حافظه - تخصص در آموزش، یاددهی، یادگیری

0
سبد خرید شما خالی است

استقلال‌طلبی فرزندان و نقش والدین : بر مبنای انتخاب یادگیری

استقلال طلبی فرزندان در این روز ها تبدیل به یک معضل بسیار مهم و شایع در میان خانواده شده است. والدین تا چه باید به فرزندان خود آزادی عمل بدهند؟ استقلال طلبی فرزندان تا چه اندازه‌ای مشروع است؟ وظیفه والدین در برابر آن چیست؟
علاوه بر ابن سوالات باید به پرسش مهم دیگر نیز پاسخ گفت : استقلال طلبی فرزندان مثبت است یا منفی ؟

در ادامه این مقاله به تمامی سوالات مطرح شده پاسخ خواهیم داد، اما قبل از مطالعه این مقاله در نظر داشته باشید که تمام محتویات این مقاله از کتاب نقش والدین در انتخاب یادگیری فرزندان الهام گرفته شده است. شما میتوانید با تهیه و خرید این کتاب، این بحث را بصورت کامل تر دنبال کنید.

با ما همراه باشید.

یادگیری و ویژگی‌های آن

یادگیری و ویژگی های آن

 

هرروز از واژه یادگیری در صحبت­‌هایمان استفاده می­‌کنیم اما واقعاً یادگیری چیست؟ وقتی از یادگیری صحبت می‌کنیم منظورمان چیست؟ پیش از ورود به بحث استقلال طلبی فرزندان و نقش والدین در برابر آن باید مروری به تعریف یادگیری داشته باشیم،‌کمی صبر کنید، خودتان در خواهید یافت که چرا اول باید به این بحث بپردازیم.

هنوز تعریف واحدی از یادگیری ارائه نشده است و دانشمندان و محققان دیدگاه و نظریات مختلفی را بیان کردند اما با توجه به‌نظام آموزشی کشور ما که معیار قضاوت دانش ­آموزان نتیجه امتحانات و آزمون‌ها می‌باشد بهترین تعریف ممکن عبارت است از:

هر نوع تغییر نسبتاً پایداری در رفتار افراد که براثر تجربه به وجود می­‌آید.

وقتی با دقت بیشتری به این تعریف نگاه می­‌کنیم ۳ ویژگی اصلی درباره یادگیری  وجود دارد و زمانی که یادگیری رخ می­‌دهد این 3 ویژگی را با خود همراه دارد:

  • ۱.تغییر
  • ۲.تجربه
  • ۳.نسبتاً پایدار

اولین و مهم‌ترین ویژگی تغییر در رفتار است

 وقتی رانندگی یاد می‌گیریم یعنی به مهارت‌هایمان اضافه‌شده و تغییری در رفتارمان رخ‌‌داده‌ است. وقتی یک موضوع جدید در ریاضی یا علوم یاد می‌گیریم و به‌راحتی درباره آن موضوع فکر می‌کنیم به اطلاعات خودمان اضافه کرده‌­ایم حتماً در همه یا حداقل دریکی از ویژگی‌های شناختی ذهنی و رفتار ما تغییر رخ‌داده است.

دومین ویژگی تجربه است

یادگیری براثر تجربه رخ می­‌دهد یعنی زمانی که ما تعاملی با محیط اطراف خود داشته‌باشیم برای مثال ما آداب معاشرت را از راه­‌های مختلفی مثل تعامل و ارتباط با والدین و افراد جامعه و حتی از مطالعه اطلاعاتی که کسب  می­‌کنیم، یاد می­‌گیریم بنابراین اگر هیچ‌گونه تجربه­‌ای که از تعامل و ارتباط ذهنی و جسمی بیشتر از خود را نداشته باشیم یاد نخواهیم گرفت.

سومین ویژگی نسبتاً پایدار بودن یادگیری است

چیزهایی که به‌صورت لحظه ­ای به خاطر می­‌سپاریم را نمی­‌توان یادگیری دانست رفتار یاد گرفته‌شده و تغییر انجام‌شده باید برای مدتی دوام داشته ­باشد .

در این مقاله می‌خواهیم درباره مفهوم جدیدی به نام انتخاب یادگیری صحبت کنیم این موضوع بر اساس مدلی مطرح می­‌شود که نتیجه آن موفقیت فرد خواهد بود بر اساس این مدل افراد نه‌تنها اجباری در یادگیری نخواهند داشت بلکه ضرورت انتخاب یادگیری را نیز متوجه خواهند شد 

هر شخص قادر است با شناخت ویژگی­‌های درونی خود و به‌کارگیری قدرت عامل­‌های شخصی به مرتبه‌­ای از یادگیری برسد که نه‌تنها یاد بگیرد بلکه یادگرفتن را انتخاب نماید.

ازنظر بسیاری یادگیری اگر کند و با زحمت و تلاش زیاد همراه باشد بی­ ثمر است و به همین دلیل سراغ روش‌­هایی می‌­روند که به‌ظاهر خیلی سریع و پربار است غافل از این­که این روش‌­ها هیچ کمکی به مفهوم واقعی یادگیری نمی‌کند.

روش ­های سریع و نکته‌­ای در یادگیری افراد را دچار توهم دانایی می‌­کند و باعث می‌شود افراد نتوانند از آن موضوع به‌صورت کاربردی استفاده کنند یادگیری واقعی بدون در نظر گرفتن ویژگی‌­های درونی فرد و درک اصول بنیادی موضوع اتفاق نمی‌­افتد.

استقلال-طلبی-فرزندان-منزل-یادگیری-آموزش-ریاضی-دانش-دانش آموز

انتخاب یادگیری و نقش والدین در آن

انتخاب یادگیری و نقش والدین د رآن

همان‌طور که پیش­تر گفته شد کسب مهارت­های یادگیری درگرو شناخت و تقویت عامل‌­های درونی است بخشی از این عوامل در محیط‌­های آموزشی مانند مدرسه کشف و تقویت می‌­شوند اما بخش دیگری از آن در محیط منزل و به کمک والدین انجام می‌­شود ازآنجاکه فرزندان بخش زیادی از زمان خود را در منزل سپری می‌­کنند والدین   می‌­توانند با شناخت عامل‌­های درونی و تقویت آن­‌ها فرزندانشان را در کسب مهارت­ انتخاب یادگیری کمک کنند.

 

 چندین موضوع تربیتی اساسی وجود دارد که به‌صورت مستقیم بر روی شکل­‌گیری شخصیت کودک اثرگذار است و والدین نقش بسیار مهمی در این موضوعات دارند هدف ما این است که این موضوعات اساسی را عنوان کنیم و چگونگی اثرگذاری هرکدام را به روی عوامل هفت­‌گانه انتخاب یادگیری بیان کنیم با این کار نشان خواهیم داد که والدین چگونه می­توانند در کسب مهارت­ یادگیری فرزندشان نقش مهمی را ایفا کنند. ازجمله این موضوعات اثر گذار استقلال طلبی فرزندان است.

 

استقلال-طلبی-فرزندان-منزل-یادگیری-آموزش-ریاضی-دانش-دانش آموز

استقلال‌طلبی کودکان و نیاز آن­ها به آزادی عمل

استقلال طلبی فرزندان و نیاز آن ها به آزادی عمل

استقلال‌طلبی کودک رفتاری بهنجار و ضروری است و ظهور قدرت تصمیم‌­گیری را در کودک نشان می‌­دهد. کودک در این دوران در حالتی از بلاتکلیفی به سر می‌­برد گاهی اوقات که رفتار مخالف کودکان در بیشترین درجه تندی است والدین نیز احساس می‌­کنند که کودک در پایان جاروجنجال‌­هایش دقیقاً نمی‌­داند چه می­‌خواهد گاهی حتی بعضی از تقاضاهایش قابل برآورده شدن نیست و همین موضوع نشان‌­دهنده تضادها و تناقضات است.

همان­طور که تعیین مقررات و برخی محدودیت‌­ها به رشد کودک کمک می­‌کند؛ تشویق و تأیید استقلال کودکان نیز به مهارت خودمحوری آن‌­ها کمک می‌­کند.

شکی نداریم که کودکان برای رسیدن‌به موفقیت و تکامل خود به این مهارت نیز دارند

والدین باید در نظر بگیرند:

استقلال-طلبی-فرزندان-منزل-یادگیری-آموزش-ریاضی-دانش-دانش آموز

این‌که بپذیریم تلاش فرزندان برای آزادی عمل و داشتن استقلال یک امر طبیعی است و فقط مختص فرزند خودمان نیست کلید اصلی در بحث فرزند پروری اثربخش و کسب مهارت انتخاب یادگیری است؛ یعنی استقلال‌طلبی فرزندمان را حق او بدانیم و آگاه باشیم همه کودکان خواستار این حق هستند نه‌فقط فرزند ما.

بچه‌ها وقتی به دنبال مستقل شدن هستند، هدفشان بحث کردن و نافرمانی و شورش در مقابل والدین نیست بلکه استقلال‌­خواهی و آزادی عمل بخشی از طبیعت آدمی است و افراد دوست دارند تا به‌جای نظارت و کنترل رفتارشان توسط دیگران احساس کنند خودشان مهار تمام رفتارهای‌شان را در دست دارند و با این کار احساس بزرگی می­‌کنند.

والدین آگاه می‌دانند که در هر سنی از چه روش­‌هایی برای محدود کردن رفتار کودکشان استفاده کنند به‌طوری‌که نیاز کودک به استقلال نیز در نظر گرفته­ شود.

  

راهکارهای اصلی برای دادن استقلال به فرزندان

راهکار های والدین برای دادن استقلال به فرزندان

۵ عامل اصلی وجود دارد که والدین می­‌توانند با رعایت کردن آن­ها دررسیدن کودکان به استقلال و آزادی عمل نقش مؤثری ایفا کنند:

۱-والدین ستیزه‌­جو نباشند و بر سر هر مطلبی خشمگین نشوند.

۲-والدین باید سعی کنند با توجه به ویژگی فرزندشان انتخاب­‌های آنان را پیش‌بینی کنند.

۳-والدین باید از تصمیمات فرزندشان استقبال کرده و از آن­ها تعریف کنند.

۴-والدین به فرزندشان کمک کنند تا در تصمیم‌گیری‌ها با دقت فکر کرده و انتخاب کند نه این‌که همیشه برای آن­­ها تصمیم‌­گیری کنند.

۵-والدین باید زمینه لازم برای اشتباه کردن و پند گرفتن از آن را برای فرزندشان ایجاد کنند .

استقلال-طلبی-فرزندان-منزل-یادگیری-آموزش-ریاضی-دانش-دانش آموز

نیاز فرزندان به استقلال و عدم وابستگی به والدین یک نیاز طبیعی است والدین باید اطمینان حاصل کنند که به‌اندازه کافی به فرزندشان آزادی عمل داده­‌اند و زمینه مناسب برای انتخاب آن­ها را فراهم آورده‌­اند ولی این کار را به نحوی انجام دهند که کنترل نهایی در دست خود آن­ها باشد.

بسیاری از والدین دوست دارند وقتی مشکلی برای فرزندشان پیش می­‌آید به بهترین شکل آن را حل کنند یا وقتی فرزندشان را مأمور انجام کاری می‌کنند آن کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.  والدین دوست دارند فرزندشان بتواند بدون وابستگی به پدر و مادر بهترین عملکرد را داشته‌­باشند.

حال این سؤال پیش می‌­آید که اگر والدین به فرزندشان آزادی عمل ندهند آیا آن ها می­‌توانند این مهارت را یاد بگیرند ؟

یادگیری مهارت آزادی عمل توسط فرزندان

بدون شک پاسخ منفی است. فرایند استقلال طلبی فرزندان بدون انجام کامل نقش والدین به هیچ وجه کامل نخواهد شد.

حال در اینجا می­‌خواهیم نکاتی را بیان کنیم که دقت و توجه به آن­ها در این مسیر کمک زیادی به والدین خواهد کرد:

  • نکته اولسعی کنید تا حد امکان با نافرمانی فرزندان کنار بیاید.
  • نکته دومسعی کنید یک فضای امن برای رشد اعتمادبه‌نفس فرزندان ایجاد کنید.
  • نکته سومدر هر کار جزئی فرزندانتان وارد نشوید و تمامی ابعاد زندگی او را زیر ذره­‌بین قرار ندهید.
  • نکته چهارم: تا حد ممکن به فرزندتان اجازه دهید تا استقلال داشته باشد، تصمیم بگیرید، انتخاب کند و اشتباهاتش را درک کند.

 منبع:کتاب نقش والدین در انتخاب یادگیری فرزندان

   نویسندگان:مهندس جلیل پاکدامن، سحر سامی

کتاب-نقش-والدین-در-انتخاب-یادگیری

فهرست مطالبی که در این کتاب به آنها پرداخته شده است به صورت زیر آمده است:

فهرست - کتاب - نقش - والدین

دیدگاه شما چیست؟