موسسه عصر دانش و حافظه - تخصص در آموزش، یاددهی، یادگیری

0
سبد خرید شما خالی است

مقررات و قوانین در منزل: از نقش آن در یادگیری فرزندان تا وظیفه والدین نسبت به آن

مقررات و قوانین در منزل:

از نقش آن درمیزان یادگیری فرزندان

 تا وظیفه والدین نسبت به آن

مقررات-قوانین-منزل-فرزندان-یادگیری-آموزش-ریاضی-دانش-دانش آموز

یادگیری و ویژگی­های آن

هرروز از واژه یادگیری در صحبت­هایمان استفاده می­کنیم اما واقعاً یادگیری چیست؟ وقتی از یادگیری صحبت می­کنیم منظورمان چیست؟

هنوز تعریف واحدی از یادگیری ارائه نشده است و دانشمندان و محققان دیدگاه و نظریات مختلفی را بیان کردند اما با توجه به‌نظام آموزشی کشور ما که معیار قضاوت دانش­آموزان نتیجه امتحانات و آزمون­ها می­باشد بهترین تعریف ممکن عبارت است از:

 

هر نوع تغییر نسبتاً پایداری در رفتار افراد که براثر تجربه به وجود می­آید.

 

 

وقتی با دقت بیشتری به این تعریف نگاه می­کنیم 3 ویژگی اصلی درباره یادگیری به وجود دارد و زمانی که یادگیری رخ می­دهد این 3 ویژگی را با خود همراه دارد:

1.تغییر                           2.تجربه                        3.نسبتاً پایدار

 

اولین و مهم‌ترین ویژگی تغییر در رفتار است

 وقتی رانندگی یاد می­‌گیریم یعنی به مهارت‌هایمان اضافه‌شده و تغییری در رفتارمان رخ‌داده است. وقتی یک موضوع جدید در ریاضی یا علوم یاد می­‌گیریم و به‌راحتی درباره آن موضوع فکر می­‌کنیم به اطلاعات خودمان اضافه کرده­ایم حتماً در همه یا حداقل دریکی از ویژگی‌های شناختی ذهنی و رفتار ما تغییر رخ‌داده است.

 

دومین ویژگی تجربه است

یادگیری براثر تجربه رخ می­دهد یعنی زمانی که ما تعاملی با محیط اطراف خود داشته باشیم برای مثال ما آداب معاشرت را از   راه­های مختلفی مثل تعامل و ارتباط با والدین و افراد جامعه و حتی از مطالعه اطلاعاتی که کسب می­کنیم، یاد می­گیریم بنابراین اگر هیچ‌گونه تجربه­ای که از تعامل و ارتباط ذهنی و جسمی بیشتر از خود را نداشته باشیم یاد نخواهیم گرفت.

 

سومین ویژگی نسبتاً پایدار بودن یادگیری است

چیزهایی که به‌صورت لحظه‌­ای به خاطر می‌­سپاریم را نمی­‌توان یادگیری دانست رفتار یاد گرفته‌شده و تغییر انجام‌شده باید برای مدتی دوام داشته­‌باشد .

 

در این مقاله می‌خواهیم درباره مفهوم جدیدی به نام انتخاب یادگیری صحبت کنیم این موضوع بر اساس مدلی مطرح می­‌شود که نتیجه آن موفقیت فرد خواهد بود بر اساس این مدل افراد نه‌تنها اجباری در یادگیری نخواهند داشت بلکه ضرورت انتخاب یادگیری را نیز متوجه خواهند شد

 

هر شخص قادر است با شناخت ویژگی­‌های درونی خود و به‌کارگیری قدرت عامل­‌های شخصی به مرتبه‌­ای از یادگیری برسد که نه‌تنها یاد بگیرد بلکه یادگرفتن را انتخاب نماید.

ازنظر بسیاری از یادگیری اگر کند و با زحمت و تلاش زیاد همراه باشد بی­‌ثمر است و به همین دلیل سراغ روش­‌هایی می­‌روند که به‌ظاهر خیلی سریع و پربار است غافل از این­که این روش­‌ها هیچ کمکی به مفهوم واقعی یادگیری نمی­‌کند.

روش­‌های سریع و نکته‌­ای در یادگیری افراد را دچار توهم دانایی می­‌کند و باعث می‌شود افراد نتوانند از آن موضوع به‌صورت کاربردی استفاده کنند یادگیری واقعی بدون در نظر گرفتن ویژگی­‌های درونی فرد و درک اصول بنیادی موضوع اتفاق نمی­‌افتد.

 مقررات-قوانین-منزل-فرزندان-یادگیری-آموزش-ریاضی-دانش-دانش آموز

نقش والدین در انتخاب یادگیری فرزندان

همان‌طور که پیش­تر گفته شد کسب مهارت­‌های یادگیری درگرو شناخت و تقویت عامل­‌های درونی است بخشی از این عوامل در محیط­‌های آموزشی مانند مدرسه کشف و تقویت می‌­شوند اما بخش دیگری از آن در محیط منزل و به کمک والدین انجام می­‌شود ازآنجاکه فرزندان بخش زیادی از زمان خود را در منزل سپری می­‌کنند والدین می‌­توانند با شناخت عامل­‌های درونی و تقویت آن­ها فرزندانشان را در کسب مهارت­ انتخاب یادگیری کمک کنند.

7 عامل اصلی دررسیدن به مهارت انتخاب یادگیری تأثیرگذار هستند این 7 عامل درونی و فردی عبارت‌اند از:

 

1.احساس ضرورت در یادگیری

2.توانایی تشخیص و انجام ریسک در یادگیری

3.شوق و اشتیاق در یادگیری

4.کمک خواستن و کمک کردن برای یادگیری

5.داشتن انگیزه خالص در یادگیری

6.ایمان به موفقیت و تصور مسیر یادگیری

7.مدیریت و هدایت صحیح در یادگیری

 

چندین موضوع تربیتی اساسی وجود دارد که به‌صورت مستقیم بر روی شکل­‌گیری شخصیت کودک اثرگذار است و والدین نقش بسیار مهمی در این موضوعات دارند هدف ما این است که این موضوعات اساسی را عنوان کنیم و چگونگی اثرگذاری هرکدام را به روی عوامل هفت­گانه انتخاب یادگیری بیان کنیم با این کار نشان خواهیم داد که والدین چگونه می­‌توانند در کسب مهارت­ یادگیری فرزندشان نقش مهمی را ایفا کنند؛ از جمله این موضوعات اثر گذار تعیین مقررات ومحدودیت در منزل است.

 مقررات-قوانین-منزل-فرزندان-یادگیری-آموزش-ریاضی-دانش-دانش آموز

تعیین مقررات و محدودیت در منزل

یکی از مهم‌ترین چیزهایی  که می‌تواند به موفقیت و تکامل فرزندان کمک کن نظم است و یکی از مهم‌ترین روش­‌های ایجاد نظم در زندگی کودکان این است که انتظارات درستی از آن‌ها داشته باشیم.

ایمان داشته باشید نظمی که از طریق گذاشتن مقررات به بچه منتقل می­‌شود اگر درست و با رعایت اصول انجام شود نه‌­تنها احساس بدی به آن­ها نمی‌­دهد بلکه باعث ایجاد امنیت شده و توانمندی آن­‌ها را افزایش می‌­دهد.

شخصیت کودک در سایه پیروی از قوانین شکل می­‌گیرد و قدم به قدم به موفقیت نزدیک می­‌شوند هر­چند ممکن است گاهی والدین بر سر چند تا از قوانین با هم اختلاف نظر داشنه­‌باشند مهم این است در نهایت هردو آن­‌ها برای وجود و یا عدم وجود قوانین هم‌نظر باشند.

دلیل اصلی وجود مقررات در خانه این است که مقررات به مرور زمان به کودک کمک می‌­کند تا بیش از پیش بر رفتارش تسلط و کنترل پیدا کند.

همه ما مطمئن هستیم که به زودی فرزندمان باید زندگی مستقل خود را بدون حضور و نظارت مستقیم ما شروع کند در این زمان مقرراتی که فرزندان برای کنترل خود و تسلط بر مسائل مختلف در نظر می­‌گیرند و محدودیت­‌هایی را که برای خود ایجاد می‌کنند همان مقررات و محدودیت هایی است که در دوران کودکی از طرف والدین برای او در نظر گرفته شده است.

گاهی والدین برای رهایی وخلاص شدن از غرغرها و گریه­‌های فرزندان مقررات را زیر پا می­‌گذارند و اجازه می­‌دهند آن‌­ها هر اندازه و به هر صورتی که دوست دارد مقررات را تغییر دهند یا زیر پا بگذارند.

زیر پا گذاشتند مقررات مهم نه تنها مشکلی را حل نمی‌­کند بلکه ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای فرزندان به همراه داشته باشد .

مقررات-قوانین-منزل-فرزندان-یادگیری-آموزش-ریاضی-دانش-دانش آموز

البته انعطاف داشتن همیشه هم بد نیست.      

گاهی لازم است والدین با بچه­‌ها ارتباط بیشتری  برقرار کنند؛ انعطاف داشتن در اجرای مقررات مشکل خاصی را ایجاد نمی‌­کند این انعطاف از طرف والدین به کودک یاد می‌­دهد که ارتباط خوبی با والدینش برقرار کند و اطمینان پیدا می‌کند که والدینش تمام شرایط او را درنظر می‌­گیرند بنابراین در سایر مواردی که بدون تغییر، قانونی را رعایت می‌­کنید بدون ناراحتی آن را می‌پذیرد .

در چه مواقعی نظارت بر رفتار فرزندتان ضروری می­شود؟

از زمانی که فرزندان تمایل پیدا می­‌کنند اوقاتی را بیرون از خانه و در کنار دوستان خود بگذرانند ضروری است بر رفتارها و     برنامه‌­هایشان نظارت دقیقی داشته باشید.

اگر به میزان کافی بر رفتارهای فرزندانتان نظارت نداشته باشید به این معنا نیست که در تربیت فرزندتان کوتاهی کرده­‌اید اما در این صورت احتمال رخ دادن مشکلاتی و دوری کردن او از خانه و خانواده بیشتر می‌­شود.

بچه­‌هایی که تمایل به گذراندن وقت خود با دوستانشان را دارند 3 دسته هستند:

1-برخی از آن­‌ها وقتی به خانه برمی‌­گردند قبل از این­که والدین سوالی از آن­ها بپرسند خودشان همه‌­چیز را برای والدینشان تعریف می­‌کنند و از این کار لذت می­‌برند اگر چنین فرزندی دارید همیشه به او بگویید بسیارمسؤلیت­‌پذیر است زیرا این حرف باعث      می­‌شود او برنامه هایش را برای شما تو ضیح دهد.

2-برخی از آن­ها وقتی به خانه برمی­‌گردند اصولاً سکوت می­‌کنند ولی زمانی هم که والدین از آن­ها سوال می‌کنند خیلی صمیمی و راست­گو پاسخ می­‌دهند اگر چنین فرزندی دارید سعی کنید با علاقه سوال کنید و نشان دهید به فرزندتان اعتماد دارید این کار باعث می­‌شود کم­‌کم بعد از مدتی خودش شروع به تعریف کردن برنامه­‌هایش کند.

3- برخی از آن­ها وقتی به خانه می­‌آیند و والدین از آن­ها چیزی می­‌پرسند تمایلی به جواب دادن ندارند و مبهم به سوالات پاسخ  می‌­دهند

این رفتارها در سن نوجوانی به­خصوص در پسران زیاد دیده می­شود. این بچه­ها اصولاً تودار هستند و کم­تر حرف می­زنند این رفتار­ها نشانه­های دیگری مثل کم شدن نمرات درسی،   نشانه­های کشیدن سیگار یا مواد مخدر یا خستگی های طولانی و ...را می­تواند داشته باشد.

اجازه ندهید مخفی کاری فرزندتان و یا نیاز او به استقلال از نظارت شما کم کند.

اگر دلش نمی­خواهد به شما اطلاع بدهد که کجا می­رود، با چه کسی می­رود و چه کار میخواهد انجام­دهد به او اجازه ندهید بیرون برود حتی اگر ناراحت شود.

البته به یاد داشته باشید مدیریت ذره­بینی و تجسس­های خیلی زیاد نه­تنها نتیجه خوبی ندارد بلکه ارتباط کودکان با شما را دچار چالش خواهد کرد.

سعی کنید تا حد امکان ارتباط خود با فرزندتان از روی اعتماد باشد.

 مقررات-قوانین-منزل-فرزندان-یادگیری-آموزش-ریاضی-دانش-دانش آموز

آیا مقرراتی که برای بچه­هایمان می­گذاریم همیشه ثابت هستند؟

یکی از رمزهای موفقیت فرزندان این است که وقتی بزرگتر می­شوند و در کنترل و اداره زندگی خود توانمندتر میشوند باید کم­کم از تسلط خودمان بر او کم کنیم نه این که نظارت خودمان بر روی کودک را کاملاً برداریم منظورمان این است که قدم به قدم با بزرگتر شدن فرزندمان باید قوانینی که قبلاً برای او گذاشتیم را تغییر دهیم نباید خیلی سخت­گیر باشیم این کار باعث ایجاد تنش بین ما و فرزندمان می­شود.

منبع:کتاب نقش والدین در انتخاب یادگیری فرزندان      نویسندگان:مهندس جلیل پاکدامن و سحر سامی

قانون-و-مقررات-در-منزل-و-یادگیری

فهرست مطالبی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است به صورت زیر آمده است:

قانون-و-مقررات-در-منزل-ویادگیری

دیدگاه شما چیست؟