موسسه عصر دانش و حافظه - تخصص در آموزش، یاددهی، یادگیری

0
سبد خرید شما خالی است

مسئله انتظار والدین از فرزندان: و نقش آن در یادگیری آنها

مسئله انتظار والدین از فرزندان:

از نقش آن در یادگیری

تا میزان انتظار والدین

 مسله-انتظار-والدین-فرزندان-دانش آموز-یادگیری-دانش-آموزش-ریاضی

یادگیریو ویژگی­های آن

هرروز از واژه یادگیری در صحبت­هایمان استفاده می­کنیم اما واقعاً یادگیری چیست؟ وقتی از یادگیری صحبت       می­کنیم منظورمان چیست؟

هنوز تعریف واحدی از یادگیری ارائه نشده است و دانشمندان و محققان دیدگاه و نظریات مختلفی را بیان کردند اما با توجه به‌نظام آموزشی کشور ما که معیار قضاوت دانش­آموزان نتیجه امتحانات و آزمون­ها می­باشد بهترین تعریف ممکن عبارت است از:

هر نوع تغییر نسبتاً پایداری در رفتار افراد که براثر تجربه به وجود می­آید.

وقتی با دقت بیشتری به این تعریف نگاه می­کنیم 3 ویژگی اصلی درباره یادگیری وجود دارد و زمانی که یادگیری رخ می­دهد این 3 ویژگی را با خود همراه دارد:

1.تغییر                           2.تجربه                        3.نسبتاً پایدار

اولین و مهم‌ترین ویژگی تغییردر رفتار است

وقتی رانندگی یاد می­گیریم یعنی به مهارت‌هایمان اضافه‌شده و تغییری در رفتارمان رخ‌داده است. وقتی یک موضوع جدید در ریاضی یا علوم یاد می­گیریم و به‌راحتی درباره آن موضوع فکر می­کنیم به اطلاعات خودمان اضافه کرده­ایم حتماً در همه یا حداقل دریکی از ویژگی‌های شناختی ذهنی و رفتار ما تغییر رخ‌داده است.

دومین ویژگی تجربه است

یادگیری براثر تجربه رخ می­دهد یعنی زمانی که ما تعاملی با محیط اطراف خود داشته باشیم برای مثال ما آداب معاشرت را از راه­های مختلفی مثل تعامل و ارتباط با والدین و افراد جامعه و حتی از مطالعه اطلاعاتی که کسب می­کنیم، یاد می­گیریم بنابراین اگر هیچ‌گونه تجربه­ای که از تعامل و ارتباط ذهنی و جسمی بیشتر از خود را نداشته باشیم یاد نخواهیم گرفت.

سومین ویژگی نسبتاً پایدار بودن یادگیری است

چیزهایی که به‌صورت لحظه‌­ای به خاطر می­‌سپاریم را نمی­‌توان یادگیری دانست رفتار یاد گرفته‌شده و تغییر انجام‌شده باید برای مدتی دوام داشته­‌باشد .

در این مقاله می‌خواهیم درباره مفهوم جدیدی به نام انتخاب یادگیری صحبت کنیم این موضوع بر اساس مدلی مطرح می­‌شود که نتیجه آن موفقیت فرد خواهد بود بر اساس این مدل افراد نه‌تنها اجباری در یادگیری نخواهند داشت بلکه ضرورت انتخاب یادگیری را نیز متوجه خواهند شد

 

هر شخص قادر است با شناخت ویژگی­‌های درونی خود و به‌کارگیری قدرت عامل­های شخصی به مرتبه­ای از یادگیری برسد که نه‌تنها یاد بگیرد بلکه یادگرفتن را انتخاب نماید.

ازنظر بسیاری یادگیری اگر کند و با زحمت و تلاش زیاد همراه باشد بی­‌ثمر است و به همین دلیل سراغ       روش­‌هایی می­‌روند که به‌ظاهر خیلی سریع و پربار است غافل از این­که این روش‌­ها هیچ کمکی به مفهوم واقعی یادگیری نمی­‌کند.

روش‌­های سریع و نکته‌­ای در یادگیری افراد را دچار توهم دانایی می­‌کند و باعث می‌شود افراد نتوانند از آن موضوع به‌صورت کاربردی استفاده کنند یادگیری واقعی بدون در نظر گرفتن ویژگی­‌های درونی فرد و درک اصول بنیادی موضوع اتفاق نمی‌­افتد.

مسله-انتظار-والدین-فرزندان-دانش آموز-یادگیری-دانش-آموزش-ریاضی

نقش والدین در انتخاب یادگیری فرزندان

همان‌طور که پیش­تر گفته شد کسب مهارت­‌های یادگیری درگرو شناخت و تقویت عامل‌­های درونی است بخشی از این عوامل در محیط‌­های آموزشی مانند مدرسه کشف و تقویت می‌­شوند اما بخش دیگری از آن در محیط منزل و به کمک والدین انجام می‌­شود ازآنجاکه فرزندان بخش زیادی از زمان خود را در منزل سپری می‌­کنند والدین   می‌­توانند با شناخت عامل‌­های درونی و تقویت آن­ها فرزندانشان را در کسب مهارت­ انتخاب یادگیری کمک کنند.

7 عامل اصلی دررسیدن به مهارت انتخاب یادگیری تأثیرگذار هستند این 7 عامل درونی و فردی عبارت‌اند از:

1.احساس ضرورت در یادگیری

2.توانایی تشخیص و انجام ریسک در یادگیری

3.شوق و اشتیاق در یادگیری

4.کمک خواستن و کمک کردن برای یادگیری

5.داشتن انگیزه خالص در یادگیری

6.ایمان به موفقیت و تصور مسیر یادگیری

7.مدیریت و هدایت صحیح در یادگیری

 

چندین موضوع تربیتی اساسی وجود دارد که به‌صورت مستقیم بر روی شکل­گیری شخصیت کودک اثرگذار است و والدین نقش بسیار مهمی در این موضوعات دارند هدف ما این است که این موضوعات اساسی را عنوان کنیم و چگونگی اثرگذاری هرکدام را به روی عوامل هفت­گانه انتخاب یادگیری بیان کنیم با این کار نشان خواهیم داد که والدین چگونه می‌­توانند در کسب مهارت­ یادگیری فرزندشان نقش مهمی را ایفا کنند؛از جمله این موضوعات اثرگذار مسئله انتظار والدین از فرزندان است.

مسله-انتظار-والدین-فرزندان-دانش آموز-یادگیری-دانش-آموزش-ریاضی

مسئله انتظارات والدین از فرزندان و چگونگی روبرو شدن با آن

همه والدین انتظار دارند که فرزندشان مطابق میل آن­ها رفتار کند اولین قدم برای رسیدن به این خواسته و هدف این است که انتظارات و خواسته­‌های خود را به‌صورت واضح و روشن برای فرزندشان مطرح نمی­‌کنند و دوست دارند که خود کودک بداند که وظایفش چیست و والدینش چه انتظاراتی از او دارند.

به یاد داشته باشید که آنچه برای شما واضح و بدیهی است ممکن است ازنظر فرزندتان این­‌گونه نباشد تصور نکنید موضوعی که برای شما واضح بدیهی است ممکن است ازنظر فرزندتان این‌گونه نباشد تصور نکنید موضوعی که ازنظر شما نیاز به گفتن ندارد و خیلی روشن است برای او هم آشکار باشد.

روشن نبودن انتظارات والدین از فرزندشان ممکن است چند دلیل مهم داشته باشد:

1-والدین نتوانند انتظارات را خیلی ساده بیان کرده و آن­ها را مورد به مورد مطرح کنند.

2-در بسیاری از موارد انتظارات و خواسته‌ها برای خود والدین هم خیلی روشن و مشخص نیست.

3-والدین هیچ حدومرزی را برای فرزندشان قائل نباشند بنابراین نخواهند توانست بر طبق آن­ها  خواسته­‌های خودشان را به فرزندشان منتقل کنند.

برای فرزندتان دلیل قانع‌کننده بیاورید و جمله "چون من می­گویم" را فراموش کنید

وقتی مقررات و محدودیتی برای بچه‌ها می­‌گذاریم بهترین کار این است که برای این مقررات دلیل کافی بیاوریم و توضیح بدهیم چه دلیلی دارد که این مقررات را گذاشته­‌ایم.

وقتی بچه‌ها بپذیرند که این مقررات منصفانه و ضروری است احتمال این‌که به حرف شما گوش دهند و مقررات را رعایت کنند خیلی بیشتر می­‌شود.

نکته خیلی مهم که باید والدین در نظر بگیرند این است که در هیچ شرایطی نباید به کودک دروغ گفت حتی اگر دروغی بی‌ضرر باشد چون کودک یاد می‌گیرد که دروغ گفتن اشکالی ندارد برای داشتن بهترین شیوه ابراز انتظارات و خواسته­‌هایمان از فرزندان باید سطح توانمندی و آگاهی آن­­ها را بشناسیم و متناسب با سن و شرایط آن­ها انتظاراتمان را مطرح کنیم.

هرچند والدین به خودشان قول می­‌دهند که هیچ­وقت به فرزندشان نگویند " چون من می­‌گویم و تو باید انجام دهی ..." متأسفانه در بیشتر مواقع قولشان را فراموش می­‌کنند مطمئناً هر زمان بخواهیم در مقابل سؤال فرزندمان از این جمله  استفاده کنیم پاسخ درستی به او نداده­‌ایم و این کار باعث می­‌شود آن­ها هم بدون منطق رشد کنند و به شرایط دیگران احترام نگذارند.

مسله-انتظار-والدین-فرزندان-دانش آموز-یادگیری-دانش-آموزش-ریاضی

برای این­که کودکان یاد بگیرند که همیشه از دلایل منطقی برای انجام دادن یا ندادن کاری استفاده کنند باید خودتان نیز همین کار را انجام دهید یعنی در مقابل سؤالات آن­ها با صبر و حوصله و دلیل منطقی انتظارات   خواسته­‌هایشان را برایش مطرح کنید اگر برای فرزندمان توضیح دهیم  که این کار را نه به خاطر این‌که من      می­‌گویم بلکه چون عاقلانه و منطقی است انجام بده حتماً توضیحات ما هم برای او قابل‌قبول است.

نظرات فرزندتان را بشنوید و هرکجا اشتباه کردید بپذیرید

در نظر داشته باشید فرزندان نیز نظراتی درباره مسائل مختلف زندگی دارند که باید آن­ها را بشنویم هرچند خیلی از نظرات کودکان غیرمنطقی و خالی از تدبیر است ولی شنیدن آن­ها باعث می­‌شود او بفهمد که شما به نظراتش احترام می­‌گذارید. وقتی نظر فرزندمان را در مورد موضوعات مختلف می‌­شنویم 3 اتفاق خوب‌رخ می­‌دهد:

مسله-انتظار-والدین-فرزندان-دانش آموز-یادگیری-دانش-آموزش-ریاضی

اتفاق اول: با این کار، کودک متوجه می‌­شود که تصمیم‌­گیری­‌های شما بر اساس منطق و عقل است نه‌فقط بر اساس منطق شخصی یا خودبینی؛ و بنابراین شمارا فردی منطقی می­‌شناسد و اعتماد بیشتری به شما خواهد کرد.

اتفاق دوم: وقتی با فرزندتان مشورت می­‌کنید و از او می­‌خواهید که در تصمیم­‌گیری­­‌های مختلف به شما کمک کند، او نیز احساس بزرگی و مفید بودن پیدا می­‌کند و سعی دارد خودش را به شما اثبات کند. این نظرخواهی در موردی که با او اختلاف‌نظر دارید بسیار بهتر و کارآمدتر است. یعنی در برخی موارد که نظر شما با نظر فرزندتان هم‌سو نیست و فرزند شما هم متوجه این موضوع شده است بهتر است با دقت به حرف‌هایش گوش دهید تا اطمینان حاصل کند که نظراتش برای شما مهم است. بنابراین بیشتر از قبل احساس مفید بودن می‌­کند.

 اتفاق سوم: وقتی به نظرات فرزندتان گوش می­‌دهید می‌­توانید از دیدگاه او به موضوعات مختلف نگاه کنید و همین اتفاق خوب باعث می­شود که درک بیشتری از شرایط فعلی کودک داشته باشید. اگر می‌­بینید فرزندتان اصولاً در مسائل مختلف اظهارنظر نمی­‌کند یا علاقه‌­ای به انجام آن نشان نمی‌­دهد او را تشویق کنید و اعتمادبه‌نفس کافی برای انجام این کار به او بدهید.

*لازم است به این نکتۀ مهم نیز توجه داشته باشد که نباید مدام برای هر موضوع کوچک و بزرگی از فرزندان بخواهیم نظراتشان را بگویند. این کار هم برای والدین خسته ­کننده است و هم برای فرزندان.

بهتر است والدین زمانی که در مورد رفتار خود با فرزند مرتکب اشتباه می­‌شوند اشتباه خود را بپذیرند و برای جبران آن تلاش کنند.

ازجمله دلایلی که والدین به‌اشتباه خود اعتراف نمی­‌کنند این است که فکر می‌­کنند اگر فرزند آن­ها متوجه اشتباه آن­ها شود از این موضوع سوءاستفاده خواهد کرد شاید این اتفاق زیاد دور از ذهن باشد ولی به یاد داشته باشید که فرزندان به‌زودی بزرگ می‌شوند و رشد عقلی خواهندداشت و به این موضوع پی می‌برند که اولاً هیچ انسانی کامل نیست و همه افراد گاهی دچار  اشتباه  می‌شوند و دوماً با دیدن اینکه شما اشتباه خود را پذیرفته‌اید آن‌ها نیز یاد می‌گیرند در صورت اشتباه کردن اشتباه خود را بپذیرند.

منبع:کتاب نقش والدین در انتخاب یادگیری فرزندان       نویسندگان:مهندس جلیل پاکدامن و سحر سامی

کتاب-نقش-والدین-در-انتخاب-یادگیری-فرزندان

فهرست مطالبی که در این کتاب به آنها پرداخته شده است به صورت زیر آمده است:

کتاب-نقش-والدین-در-انتخاب-یادگیری-فرزندان

دیدگاه شما چیست؟