موسسه عصر دانش و حافظه - تخصص در آموزش، یاددهی، یادگیری

0
سبد خرید شما خالی است

تاثیر سطح فکری و نگریش والدین در یادگیری فرزندان

سوال بسیار مهمی که والدین مدام از خود میپرسند این است : آیا تاثیر سطح فکری و نگرش والدین در یادگیری فرزندان زیاد است یا کم ؟ آیا والدین به این تاثیر اهمیت میدهند یا نه؟ و از همه مهم تر آیا والدین در این تاثیر موفق عمل میکنند یا خیر ؟ سایت موسسه دانش و حافظه در این مقاله به همین موضوع میپردازد. تاثیر سطح فکری و نگرش والدین در یادگیری به چه میزان است و چگونه میتوان در این سطح از تاثیر موفق عمل کرد؟

 

تاثیر سطح فکری و نگرش والدین در یادگیری فرزندان

 

در ابتدا باید به تعریفی مورد توافق از یادگیری بپردازیم تا بعد بتوانیم تاثیر سطح فکری و نگرش والدین در یادگیری فرزندان را تخمین بزنیم. 

سطح-فکری-نگرش-والدین-ریاضی-یادگیری

یادگیری و ویژگی­ های آن

 

یادگیری و ویژگی های آن چیست

 

هرروز از واژه یادگیری در صحبت­‌هایمان استفاده می­‌کنیم اما واقعاً یادگیری چیست؟ وقتی از یادگیری صحبت می‌­کنیم منظورمان چیست؟

هنوز تعریف واحدی از یادگیری ارائه نشده است و دانشمندان و محققان دیدگاه و نظریات مختلفی را بیان کردند اما با توجه به‌نظام آموزشی کشور ما که معیار قضاوت دانش­ آموزان نتیجه امتحانات و آزمون­ ها می­ باشد بهترین تعریف ممکن عبارت است از:

هر نوع تغییر نسبتاً پایداری در رفتار افراد که براثر تجربه به وجود می آید.

وقتی با دقت بیشتری به این تعریف نگاه می­ کنیم 3 ویژگی اصلی درباره یادگیری به وجود دارد و زمانی که یادگیری رخ می­دهد این 3 ویژگی را با خود همراه دارد:

  • 1.تغییر
  • 2.تجربه
  • 3.نسبتاً پایدار

 

اولین و مهم‌ترین ویژگی یادگیری تغییر در رفتار است

 

وقتی رانندگی یاد می­گیریم یعنی به مهارت‌هایمان اضافه‌شده و تغییری در رفتارمان رخ‌داده است. وقتی یک موضوع جدید در ریاضی یا علوم یاد می­گیریم و به‌راحتی درباره آن موضوع فکر می­ کنیم به اطلاعات خودمان اضافه کرده­ ایم حتماً در همه یا حداقل دریکی از ویژگی‌های شناختی ذهنی و رفتار ما تغییر رخ‌داده است.

دومین ویژگی تجربه است

یادگیری براثر تجربه رخ می­دهد یعنی زمانی که ما تعاملی با محیط اطراف خود داشته باشیم برای مثال ما آداب معاشرت را از راه­ های مختلفی مثل تعامل و ارتباط با والدین و افراد جامعه و حتی از مطالعه اطلاعاتی که کسب می­ کنیم، یاد می­ گیریم بنابراین اگر هیچ‌گونه تجربه­ ای که از تعامل و ارتباط ذهنی و جسمی بیشتر از خود را نداشته باشیم یاد نخواهیم گرفت.

سومین ویژگی نسبتاً پایدار بودن یادگیری است

چیزهایی که به‌صورت لحظه­‌ای به خاطر می­‌سپاریم را نمی­‌توان یادگیری دانست رفتار یاد گرفته‌شده و تغییر انجام‌شده باید برای مدتی دوام داشته­‌باشد .

 

در این مقاله می‌خواهیم درباره مفهوم جدیدی به نام انتخاب یادگیری صحبت کنیم با روشن شدن این مفهوم جدید به درک بهتری از تاثیر سطح فکری و نگری والدین در یادگیری فرزندان خواهیم رسید. این موضوع بر اساس مدلی مطرح می­‌شود که نتیجه آن موفقیت فرد خواهد بود بر اساس این مدل افراد نه‌تنها اجباری در یادگیری نخواهند داشت بلکه ضرورت انتخاب یادگیری را نیز متوجه خواهند شد.

هر شخص قادر است با شناخت ویژگی­‌های درونی خود و به‌کارگیری قدرت عامل­‌های شخصی به مرتبه‌­ای از یادگیری برسد که نه‌تنها یاد بگیرد بلکه یادگرفتن را انتخاب نماید.

ازنظر بسیاری از یادگیری اگر کند و با زحمت و تلاش زیاد همراه باشد بی­‌ثمر است و به همین دلیل سراغ روش­‌هایی می­‌روند که به‌ظاهر خیلی سریع و پربار است غافل از این­که این روش­‌ها هیچ کمکی به مفهوم واقعی یادگیری نمی­‌کند.

روش­‌های سریع و نکته‌­ای در یادگیری افراد را دچار توهم دانایی می­‌کند و باعث می‌شود افراد نتوانند از آن موضوع به‌صورت کاربردی استفاده کنند یادگیری واقعی بدون در نظر گرفتن ویژگی­‌های درونی فرد و درک اصول بنیادی موضوع اتفاق نمی­‌افتد.

از یاد نبرید که مهارت انتخاب یادگیری در گرو شناخت و تقویت ویژگی های درونی افراد است.

سطح-فکری-نگرش-والدین-ریاضی-یادگیری 

نقش والدین در انتخاب یادگیری فرزندان

 

نقش والدین در انتخاب یادگیری فرزندان

 

همان‌طور که پیش­تر گفته شد کسب مهارت­‌های یادگیری درگرو شناخت و تقویت عامل­‌های درونی است بخشی از این عوامل در محیط­‌های آموزشی مانند مدرسه کشف و تقویت می­‌شوند اما بخش دیگری از آن در محیط منزل و به کمک والدین انجام می­‌شود ازآنجاکه فرزندان بخش زیادی از زمان خود را در منزل سپری می­‌کنند والدین  می­‌توانند با شناخت عامل­‌های درونی و تقویت آن­‌ها فرزندانشان را در کسب مهارت­ انتخاب یادگیری کمک کنند.

7 عامل اصلی دررسیدن به مهارت انتخاب یادگیری تأثیرگذار هستند این 7 عامل درونی و فردی عبارت‌اند از:

  • 1.احساس ضرورت در یادگیری
  • 2.توانایی تشخیص و انجام ریسک در یادگیری
  • 3.شوق و اشتیاق در یادگیری
  • 4.کمک خواستن و کمک کردن برای یادگیری
  • 5.داشتن انگیزه خالص در یادگیری
  • 6.ایمان به موفقیت و تصور مسیر یادگیری
  • 7.مدیریت و هدایت صحیح در یادگیری

چندین موضوع تربیتی اساسی وجود دارد که به‌صورت مستقیم بر روی شکل­گیری شخصیت کودک اثرگذار است و والدین نقش بسیار مهمی در این موضوعات دارند هدف ما این است که این موضوعات اساسی را عنوان کنیم و چگونگی اثرگذاری هرکدام را به روی عوامل هفت­گانه انتخاب یادگیری بیان کنیم با این کار نشان خواهیم داد که والدین چگونه می­توانند در کسب مهارت­ یادگیری فرزندشان نقش مهمی را ایفا کنند؛ از جمله این موضوعات اثرگذار در تاثیر سطح فکری و نگرش والدین در یادگیری فرزندان است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

سطح-فکری-نگرش-والدین-ریاضی-یادگیری

اول از همه باید یادآور شویم که خانواده در سنین ۲ تا ۱۰ سالگی مهارت هایی به کودک می آموزند که در بحث آموزش نقش اساسی دارد.

والدین امروزی حساسیت زیادی درباره درس خواندن و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان نشان می‌دهند بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندان باهوش و درس خوانی دارند سعی می‌کنند از تهبه هیچ نوع امکاناتی برای پیشرفت آنها دریغ نکنند.

حتی خانواده هایی که فرزندشان به هر دلیل در درس و مدرسه موفق نیستند هم برای جبران کمبود انگیزشی، پول خرج کردن برای تهیه هر نوع امکانات را ساده ترین راه می‌پندارند.

 خانواده به ویژه در سنین ۲ تا ۱۰ سالگی مهارت هایی به کودک می آموزد که در بحث آموزش نقش اساسی دارند این مهارت ها عبارتند از:

  • 1- یادگیری زبان از بزرگسالان
  • 2-توانایی برقراری ارتباط با موضوعات مختلف
  • 3-نیاز به پیشرفت
  • 4-عادت به کار کردن
  • 5-توجه به وظایف
  • 6-درک بایدها و نبایدها

بسیاری از خانواده ها نقش خود را درباره کمک به پیشرفت تحصیلی فرزندان در دو نکته خلاصه می‌کنند:

  •  ۱- تهیه حداکثری امکانات،
  •  ۲-همراهی لحظه به لحظه با فرزندشان در درس خواندن

سطح-فکری-نگرش-والدین-ریاضی-یادگیری

به یاد داشته باشید

 

فرزندان بیش از تدارک امکانات و کنترل تحصیلی به والدینی نیاز دارند که با ارتقای دانایی‌ها و یادگیری­‌های خود به ارتقای سطح فکری فرزندشان کمک کنند.

 پدر و مادری که برای یادگیری فرزندشان هر سختی و زحمت را به جان می‌خرند ولی برای یادگیری خودشان تلاش نمی­‌کنند در واقع به فرزندشان لطمه می‌زنند.

 شوق یادگیری و استعداد تحصیلی بسیاری از دانش آموزان به دلیل عدم وجود محیط مساعد فرهنگی در خانواده شکوفا نمی‌شود.

 بسیاری از والدینی که ادعا می‌کنند برای  پیشرفت تحصیلی فرزندانشان همه نوع امکاناتی را فراهم آورده‌اند در ارتقای سطح فرهنگ خانواده بسیار سهل انگارند.

 پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که آنچه والدین در تعامل خود با فرزندان در خانه انجام می‌دهند عامل اصلی تعیین کننده توانایی‌های کلامی و پیشرفت درسی است و نه سطح درآمد والدین یا میزان تحصیلات یا سایر خصوصیت‌های مربوط به جایگاه اجتماعی آنان است.

نگرش والدین به یادگیری و دانایی از جمله عواملی است که در موضوع یادگیری صحیح فرزندان و علاقه آن‌ها به یادگیری تاثیر گذار است.

 وقتی پدر و مادر در حرف و عمل به دانای احترام بگذارند و وقتی یادگیری به معنای واقعی برای آنان ارزشمند باشد خود به خود رفتارهای آنان در مواجهه با مسائل فکری و تحصیلی فرزندشان بسیار متفاوت خواهد بود پدر و مادری که به زور می‌خواهند در فرزند خود انگیزه تحصیلی ایجاد کنند در واقع نه لذت یادگیری را چشیده‌اند و

نه عطش یادگیری را درک کرده‌اند.

سطح-فکری-نگرش-والدین-ریاضی-یادگیری

 به طور حتم بزرگترین و اصلی ترین وظیفه والدین به خصوص در شرایط فعلی این است که با اصلاح نگرش و رفتارهای خود درباره یادگیری و دانایی به خود و فرزندان و همچنین به ارتقای سطح فکری و فرهنگی کل خانواده کمک نمایند.

منبع:کتاب نقش والدین در انتخاب یادگیری فرزندان  [ شما میتوانید با کلیک کردن بر روی عنوان این کتاب ، به صفحه فروش این کتاب رجوع کنید.] 

نویسندگان:مهندس جلیل پاکدامن سحر سامی

کتالب-نقش-والدین-در-انتخاب-یادگیری-فرزندان

فهرست مطالبی که در این کتاب به آنها پرداخته شده است به صورت زیر آمده است:

فهرست مطالبی که در این کتاب به آنها پرداخته شده است به صورت زیر آمده است:

دیدگاه شما چیست؟