موسسه عصر دانش و حافظه - تخصص در آموزش، یاددهی، یادگیری

0
سبد خرید شما خالی است

تاثیر گروه‌های خونی بر روانشناسی افراد

تاثیرگروه‌های خونی بر روانشناسی افراد

1- نقاط کور رشته‌های متعارف دانشگاهی

مجموعه کتاب‌های " نوع گروه‌های خونی انسانی" نوشته ماساهیکو نومی واکنش‌های گسترده‌ای را در سراسر ژاپن ایجاد کرد و تا اکنون در چند میلیون نسخه به فروش رسیده است؛ اما یک موضوع جای نگرانی دارد. حتی اگر مشخصات هر گروه خونی دقیق باشد، هیچ روش تجزیه‌وتحلیل نظری یا سیستماتیک وجود ندارد.

با بیان این جمله کلیدی از نویسنده که چنانچه مشخصات افراد هر گروه خونی دقیق باشد، هیچ روش تجزیه‌وتحلیل نظری یا سیستماتیک وجود ندارد می­توان سه نکته مهم را در نظر داشت.

 اول اینکه با تجزیه‌وتحلیل داده‌های گروه خونی، چهارچوب‌های دانشگاهی که قبلاً موجود بوده است، به‌عنوان‌مثال، روانشناسی، علم ژنتیک، یا فیزیولوژی دچار اشکال می‌شوند. بزرگ‌ترین مشکل دانشگاهی این است که متخصصان غالباً تفاوت‌های "آماری" از گروه خونی و شخصیت را نادیده می‌گیرند. اگرچه ممکن است بیان چنین چیزی تعجب‌آور باشد، اما این‌یک واقعیت شناخته‌شده برای روانشناسان ژاپنی است. حدود 70٪ از ژاپنی‌ها به روابط بین گروه خون و شخصیت اعتقاددارند .

دوم، تأثیر گروه خونی در روانشناسی و ژنتیک، بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت یا سایر شرایط "برابر" در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال، بسیاری از مشاهدات داده‌های واقعی نشان می‌دهد که سن و جنس بیشتر از گروه خونی تأثیر می‌گذارد و تأثیر گروه خونی بسته به شرایط مختلف متفاوت است. در موارد خاص، مانند گلف بازان حرفه‌ای ژاپنی (فصل 2)، اثر گروه خونی مطمئناً متفاوت است. نوع O و B در مردان قوی‌تر است، درحالی‌که نوع A در زنان قوی‌تر است. دقیقاً نتایج متضاد نسبت به جنسیت حاصل می‌شود.

سوم، تأثیر گروه خونی ممکن است بین کل گروه و اعضای خاص گروه متفاوت باشد؛ مثلاً همان‌طور که درگذشته (فصل 2) نشان داده‌شده است، در فوتبال، توزیع گروه خونی همه بازیکنان J1 (لیگ اصلی ژاپن) تقریباً با میانگین ژاپن یکسان است. بااین‌حال، وقتی بازیکنان سطح بالا مانند برترین گل زنان یا اعضای تیم جام جهانی FIFA را بررسی می‌کنیم، نوع O و AB بیشتر مشاهده می‌شوند.

2- واقعیت‌های آماری

همان‌طور که اشاره شد، تقریباً 70٪ ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها و تایوانی‌ها به روابط بین گروه خون و شخصیتی اعتقاددارند که غربی‌ها آن را خرافات می‌دانند. شکی نیست که دانش قبلی در مورد گروه خونی فیزیک شخص را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا اینکه روی شخصیت وی اثر بگذارد.

 

3- طراحی مطالعه روانشناسی

وقتی در موردمطالعه شخصیت انسان صحبت می‌کنیم، اولین کار این است که  باید آزمایش‌های شخصیتی روان‌شناختی را انجام دهیم. تست‌های مختلف شخصیتی که با توجه به هدف موردنظر تعریف‌شده هستند، از نسخه‌های مختلف باده‌ها مورد سؤال در مورد روانشناسی تا نسخه‌های بصری که در مورد موضوعات موردعلاقه و یا تصاویر بصری است.

آنچه اکنون می‌خواهیم توضیح دهیم یک تست شخصیتی تمام‌عیار است. این نوع تست به­صورت منطقی طراحی‌شده است و درنتیجه حتی تفاوت‌های کوچک نیز برای تصمیم‌گیری در مورد شخصیت انسان مدنظر خواهد بود. درنتیجه، برای بررسی رابطه گروه خونی و شخصیت، تنها کاری که باید انجام دهیم این است که نتایج آزمایش‌های شخصیتی را تجزیه‌وتحلیل کرده و اختلافات شخصیتی را بر اساس گروه خونی دسته‌بندی کنیم. اگر نتوان تفاوتی قائل شد در این صورت، گروه خونی و شخصیت با یکدیگر ارتباطی ندارند.

بسیاری از مقالات و وب‌سایت‌های روانشناسی درباره این موضوع مطالبی را عنوان کرده‌اند. در بسیاری از موارد، هیچ تفاوتی با توجه به گروه خونی در تست‌های شخصیتی روان‌شناختی وجود ندارد. علاوه بر این، تفاوت‌ها، در صورت وجود، بسیار ناچیز یا متفاوت از خواص فرض شده هستند.

 

4- تست‌های شخصیتی روان‌شناختی

تست‌های شخصیتی روان‌شناختی نمی‌توانند تفاوت‌های شخصیتی را ازنظر گروه خونی تشخیص دهند. محققان اغلب از یک تست شخصیتی معروف به نام " Big-Five" استفاده می‌کنند. این تست نمی‌تواند تفاوت‌های صحیحی را تشخیص دهد، هرچند در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این گذشته، برای تجزیه‌وتحلیل رابطه نوع خون و شخصیت، آزمایشات شخصیتی فعلی ممکن است ناتوان باشد.

دیدگاه شما چیست؟