موسسه عصر دانش و حافظه - تخصص در آموزش، یاددهی، یادگیری

0
سبد خرید شما خالی است

مهارت همدلی و ۵ مولفه اصلی آن

مهارت همدلی یکی از مهم ترین مهارت های اجتماعی ماست. کسب این مهارت هیچگار هیچ کدام از ما را پشیمان نخواهد کردو فارغ از این باید به یاد داشته باشید که مهارت همدلی در رابطه معلم و دانش آموزان و همچنین رابطه اولیا و دانش آموزان بسیار اهمیت دارد. از آن‌جایی‌که مهارت از آنجایی که مهارت‌های زندگی طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی به 10 مهارت اصلی تقسیم می‌شود معرفی کامل و ساده این مهارت‌های زندگی باعث می‌شود به راحتی آن‌ها را بشناسیم و درک کنیم ما در موسسه عصر دانش و حافظه سعی کرده‌ایم در این مقاله مهارت همدلی را به صورت جامع ، کامل و کاربردی تعریف کرده و توضیح دهیم

مهارت همدلی

شاید مهم‌ترین و بنیادی‌ترین جایگاهی که برای آموزش مهارت­‌های زندگی وجود دارد، مدارس، دانشگاه‌­ها و به‌طورکلی محیط­­‌های آموزشی باشد. ما نیز برای پیشگیری از مشکلات بنیادی در جامعه که می­تواند ناشی از عدم تسلط افراد به مهارت­‌های زندگی باشد، معتقدیم تحصیلات باید آموزش دروس و تحصیل علم در قالب همین مهارت‌­ها به افراد آموزش داده شوند و افراد حتی برای مطالعه نیز باید از همین مهارت‌­ها استفاده کنند. 

در ادامه،مهارت همدلی را مطرح کرده و ویژگی­‌ها، مؤلفه­‌ها، عوامل و روش­‌های کسب این مهارت به‌ تفصیل آورده­ می­‌شود.

مهارت-همدلی

همدلی تلاش برای حس کردن تجارب فرد متقابل است. در این حالت ما سعی می‌­کنیم دنیا را بر اساس چارچوب ذهنی فرد متقابل ببینیم.

همدلی کمک زیادی به صمیمی شدن رابطه می­‌کند و ازآنجاکه صمیمیت یکی از نیازهای روانی انسان‌هاست، سبب دریافت حمایت و تبادل احساسات در موقع بروز مشکل است.

 تفاوت همدردی و همدلی

تفاوت بین همدردی و همدلی

بسیاری از افراد، به­‌جای همدلی، همدردی می‌کنند. امّا باید بدانیم که همدلی و همدردی متفاوت هستند. برخی از تفاوت­‌های همدلی و همدردی عبارت‌اند از:

الف) در همدلی، شخص در مسائل و مشکلات فرد مقابل غرق نمی­شود ولی درهم دردی غرق می­شود.

ب) در همدلی، شخص مشکلات طرف مقابل را از زندگی و خود متمایز می­داند ولی درهم دردی عدم تمایز وجود دارد.

ج) در همدلی، شخص اجباری برای حل مشکل فرد مقابل ندارد ولی در همدردی خود را مجبور می­‌بیند.

د) در همدلی، شخص از مشکلات فرد مقابل تأثیر نمی‌پذیرد ولی درهم دردی خود فرد نیز تأثیر زیادی می­‌گیرد.

از مهم‌ترین دلایلی که افراد به­‌جای همدلی، اصولاً همدردی می‌کنند عبارت‌اند از:

*یادگیری الگوهای همدردی از طریق آموزش و ترتیب در خانواده

*تداعی مسائل، خاطرات و مشکلات حل‌نشده شخصی خود فرد در زمان همدلی

*مسئولیت‌پذیری افراطی به‌طوری‌که فرد خود را مجبور به حل مشکلات دیگران می­کند

*جلب رضایت و توجه دیگران به هر شکلی

از مهم­‌ترین فواید همدلی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ایجاد اعتماد متقابل، ایجاد قدرت ابراز وجود و رشد اجتماعی، تحکیم روابط خانواده کاهش احساس تنهایی در فرد، پیشگیری بسیاری از تعارضات و سوءتفاهم‌­ها، تسهیل بیان احساسات خود و درک احساسات دیگران، افزایش احساس مهم بودن، ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده.

مولفه‌های همدلی

مولفه های همدردی

در این بخش، مولفه های پنج‌گانۀ همدلی را مطرح می­‌کنیم. دقت کنید که مهارت همدلی و خودآگاهی رابطۀ نزدیکی باهم دارند. همان‌طور که در مهارت خودآگاهی، به مهارت پذیرش خود با تمام نقاط مثبت و منفی دست می­‌یابیم در مهارت همدلی سعی می‌­شود تا به مهارت پذیرش دیگران نائل شویم.

مهارت-همدلی

1- گوش کردن به‌طرف مقابل :

گوش کردن به طرف مقابل اولین مولفه همدلی

برای ایجاد همدلی باید به صحبت­‌های طرف مقابل فعالانه گوش دهیم. گوش کردن فعالانه شامل سه مرحله است:

  • الف) تماس چشمی
  • ب) توجه و تمرکز
  • ج) سؤال پرسیدن

2- درک چارچوب ذهنی طرف مقابل :

درک چهارچوب فکری طرف مقابل مولقه دوم همدلی

از آنجایی که هر فردی در موقعیت خاص، تجارب منحصربه‌فردی دارد و به موضوع از دیدگاه و چارچوب منحصربه‌فرد خودش نگاه می­کند. برای همدلی، نیازاریم به‌طور موقت، دیدگاه­‌های خود را کنار گذاشته و از دیدگاه، نظرات، ارزش­ها و عقاید طرف مقابل به موضوع نگاه کنیم.

3- انعکاس احساس و عقاید :

انعکاس احساس و عثاید سومین مولفه همدلی

در این قسمت سعی می­‌کنیم مفاهیم ضمنی و مقاصد موجود در صحبت­‌های گوینده را فهمیده و آن‌ها را به او بازمی­‌گردانیم تا مطمئن شویم سخنانش را درست فهمیده‌ایم.

انعکاس محتوا و احساس به فرد مقابل، مستلزم دقت در درک مشکل اوست. با انعکاس صحیح به‌طرف مقابل، فرد احساس می­کند که به‌خوبی درک شده است.

4- مدیریت احساسات و هیجانات خود :

مدیریت احساسات و هیچان خود چهارمین مولفه همدلی

برای برقراری روابط همدلانه، نیاز داریم احساسات خود را بشناسیم و هیجان خود را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم پریشانی خاطره تفکر ما را خدشه‌دار کند و به‌طرف مقابل انتقال یابد؛ زیرا در این صورت، او را به دفاع از خود وادار می­کنیم. لذا هرچه احساسات و هیجانات خود را بهتر مدیریت کنیم در روابط بین فردی و همدلی موفق‌تر خواهیم داد.

5- هماهنگی با طرف مقابل:

درک طرف مقابل مولفه پنجم همدلی

در همدلی باید، نحوه ارتباط با طرف مقابل هماهنگ باشد. برای دستیابی به این هماهنگی بین خود و دیگران، باید موارد زیر را موردتوجه قرار دهیم:

  • الف) زبان بدن
  • ب) نحوه سخن گفتن
  • ج) درک و پذیرش دیگران
  • د) ساختار جملات همدلانه (عبارات آغازین + انعکاس محتوا + انعکاس احساس)

با توجه به آنچه گفته شد می­‌توان نتیجه گرفت:

مهارت-همدلی

دیدگاه شما چیست؟